Email di ringraziamento

Email di ringraziamento

Cosa sono le email di apprezzamento del cliente e perché inviarle?

Le e-mail di apprezzamento dei clienti vengono utilizzate strategicamente dalle aziende per rafforzare le relazioni personali con i clienti e umanizzare il loro marchio. Un’e-mail di apprezzamento (follow up) ben strutturata e personalizzata, inviata al momento giusto, ha quasi lo stesso impatto di un ringraziamento personale a un cliente. Questo può davvero contribuire a creare un’esperienza positiva per il cliente e la percezione del marchio.

Quando inviare un’e-mail di apprezzamento del cliente?

Non c’è sicuramente un brutto momento per ringraziare i clienti e mostrare il tuo apprezzamento. Ma ci sono momenti che sono naturalmente più appropriati. Le e-mail di ringraziamento non devono essere necessariamente inviate solo quando i clienti acquistano qualcosa. Se si utilizza una piattaforma di automazione dell’email marketing, le e-mail di apprezzamento possono essere attivate in base a varie azioni dell’utente.

Questa email di follow-up può essere inviata:

  • Durante le vacanze stagionali come: Natale, San Valentino o Giorno del Ringraziamento
  • Per i compleanni dei clienti
  • In occasione dell’anniversario di un cliente
  • Ai clienti fedeli al raggiungimento dei traguardi aziendali
  • Dopo un primo acquisto o riacquisto
  • In seguito a feedback, recensioni o testimonianze
  • Quando si ringraziano i clienti per i referral
  • Quando i potenziali clienti si registrano/si uniscono/diventano un membro
  • Agli iscritti alla newsletter
  • Ai partecipanti a un evento o a un webinar
Un'e-mail inviata dallo stesso ticket - follow-up - LiveAgent

Come scrivere un’e-mail di ringraziamento: 10 passaggi da seguire

Quando scrivi un’e-mail di ringraziamento, considera i seguenti 10 passaggi per renderla pertinente ed efficiente. Questi passaggi possono essere generalmente utilizzati anche per un’e-mail di follow-up.

1. Think of the best subject line

message. A report by Retention Science found that subject lines with 6 to 10 words deliver the highest open rate. While keeping a reasonable length, make sure that the subject is catchy and creative rather than a plain ‘Thank you’.

2. Start with the correct greeting

r “Dear …”. If the message is rather informal, refer to the recipient by their first name. Otherwise, address the recipient as “Mr.” or “Ms.,” followed by their last name.

3. Express appreciation and give specifics

Get straight to the point and be specific about what exactly you are thanking them for. The message should be all about appreciating the customer. Avoid pitching your business, unless you are providing educational content, a special offer, or something else valuable.

4. Humanize the message

Make the message sound as human as possible. Consider addressing the email from a real person at your company instead of the generic and all too common “No reply” address. Another way to humanize the message is by using emojis, if appropriate.

5. Add some personalization

Personalized emails have higher engagement rates. In fact, studies have shown emails with personalized subject lines are 26% more likely to be opened than those without. You can also personalize the message by including more specifics of what you are thankful for.

6. Maintain a friendly but professional tone

Depending on your audience, while it might be quite acceptable to write in a slightly informal manner and use some humor, it’s still essential to maintain an overall professional tone, meaning no slang and colloquialisms.

7. Look toward the future

Prevent the message from being one-sided by giving customers a chance to continue the conversation and letting them know that your support is just a few clicks away:

“If you have any questions about using our product/ service in the future, please don’t hesitate to contact me via live chat or email.”

8. Say thank you again

After you’re done with the main message, it might make sense to close an email with a final line by thanking the customer once more: 

“Thanks again for your feedback/for your support/for the purchase/for being a loyal customer for years.”

9. Use the appropriate closing

When choosing the right closing phrase, the degree of formality will depend on the recipient. Some of the most common business-appropriate closings can include: “Respectfully …”, “Sincerely …”, “All the best …”, “Regards/ Best regards …”, “Gratefully”, “Have a wonderful day/weekend …”.

10. Proofread before sending

Before hitting ‘Send’, proofread the entire message to ensure it reads smoothly, conveys your precise meaning of expressing appreciation and gratitude, and there are no typos or embarrassing grammar mistakes that can ruin the impression.

Esempi di email di ringraziamento

Ringraziare un cliente per l’acquisto


Dear ****,

Thank you for your order! We’d like to inform you that your payment has been confirmed and your order No. ******** has been successfully processed.

Once your items have been packed, they will be shipped to you immediately. Meanwhile you can check the current status of your order at any time by clicking this link.

If you have any queries regarding your order, please do not hesitate to contact us.

Thanks again for your purchase. Hope you enjoy shopping with us!
Sincerely,
****

Ringraziare un cliente per una raccomandazione

 

Hi John,

****@gmail.com installed Dropbox after getting your invite. To thank you, we’ve awarded you 500 MB of bonus space. You now have 12,75 GB on Dropbox!

Thanks!

– The Dropbox Team

P.S. To get even more space, invite your friends or upgrade your Dropbox!

Ringraziare un cliente per il suo feedback


Dear ****,

Thank you for your feedback! I’m delighted to hear that you had a great experience interacting with our customer support team. I completely understand how rewarding it can feel when your problem is solved within minutes, and I’m glad to hear that our support team was able to do just that.

Feedback like yours helps us deliver better customer experiences by knowing what we are doing right and where we can improve. So, I really appreciate you taking the time to send us your response.

If you have any more questions, comments, or concerns, don’t hesitate to reach out!

Regards,
****

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Frequently asked questions

Perché dovresti usare le e-mail di apprezzamento dei clienti?

Le e-mail di apprezzamento dei clienti vengono utilizzate strategicamente dalle aziende per rafforzare le relazioni personali con i clienti e umanizzare il loro marchio.

Come si scrive un'e-mail di ringraziamento professionale?

Quando scrivi un’e-mail di ringraziamento, inizia con un oggetto appropriato e un saluto corretto. Dopodiché, esprimi il tuo apprezzamento e fornisci i dettagli. Assicurati che il messaggio sia personale, amichevole ma allo stesso tempo professionale. Prosegui con un altro ringraziamento e utilizza una chiusura appropriata. Infine, non dimenticarti di correggere le bozze prima di inviarle.

Quando inviare un'e-mail di apprezzamento ai clienti?

Non esiste un momento sbagliato per ringraziare i clienti e mostrare il proprio apprezzamento. Ma alcuni momenti e occasioni appaiono naturalmente più appropriati. Ad esempio, i compleanni dei clienti, le festività stagionali o gli iscritti alla newsletter.

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